HISTORIKK.

Speiderbevegelsen i Flosta ble startet opp av Tore Tellefsen høsten 1951. Den formelle stiftelsen av 1. Flosta guttespeidere var i februar 1952 med høytidelig opptagelse av de første speiderne. I mai 1952 kom jentene i gang med Flosta 1. pikespeidere, stiftet av Cecilie Olsen og Ingrid Ytterdal. Speideraktiviteten i Flosta har vært sammenhengende siden 1951 med varierende medlemstall. Etter omorganiseringen i NSF i 1978 har vi nå felles speidergruppe for jenter og gutter. Speidernes fellesorganisasjon er i dag en felles enhet for alle speiderforbund og korps. Vi er i dag 50 aktive speidere i alderen 3 til 61 år.

AKTIVITETER blant speiderne er forskjellig. Det drives trening i speiderferdigheter; kart og kompass, førstehjelp, knuter, naturkunnskap, aktivt friluftsliv, turer m.m. – både praktisk og teoretisk viten.
“ Å ta merker “ er populært. Speiderne må bevise kunnskap og ferdighet før de får tildelt merker.
Vi bruker loggbøkene fra Norges speiderforbund.

GRUPPAS INNDELING:

• BEVERKOLONI: barn fra siste året i barnehagen t.o.m 2. klasse.
  • FLOKK: småspeider eller ulvunge. Barn f.o.m. 3. klasse t.o.m. 4. klasse. Ulvungene deles inn i kull.
  • TROPP: stifinnere. Barn f.o.m. 5. klasse t.o.m. 7. klasse. Speiderne deles inn i patruljer med peff & ass (patruljefører & assistent ), har noen ganger også sagaskriver og kasserer.
  • TROPP: vandrere. Barn f.o.m 8 klasse t.o.m. 10. klasse. Speiderne deles inn i patruljer med peff & ass (patruljefører & assistent ), har noen ganger også sagaskriver og kasserer.
  • ROVERLAG: Møkkalaget. Etter “vandrertiá”. Alder kan variere. De eldste vandrerne kan gå over i roverlaget hvis det er mest hensiktsmessig.
  • Ønsker du å bli medlem av Flosta speidergruppe?
    Ta kontakt eller se på www.flostaspeider.no når neste møte er:
  • Bever – Siste året i barnehagen til og med 2. klasse – Maria Løvberg Hansen tlf 90046162
  • Flokk – Småspeider/Ulvunger (3. og 4. klasse) – Dag Harald Fernmar Bratland tlf 95233534
  • Tropp – Stifinnere (5. til 7. klasse) – Dag Harald Fernmar Bratland tlf 91381486
  • Tropp – Vandrer (8. til 10. klasse) – Dag Harald Fernmar Bratland tlf 91381486
  • Rovere (16-25 år) – Kai Mathias Berthelsen
  • Nye ledere – Janet Fernmar Bratland tlf 90912627
SPEIDERHYTTA er basen for gruppa. Den ligger i utkanten av Kalvøsunds festning, på kommunalt friareal. Hytta er opprinnelig en offisersbrakke fra krigen, den eneste gjenstående bygning fra den tid. Brakka var totalt forfalt på slutten av 60 tallet, men i 1968 ble det inngått en avtale med Moland kommune om disposisjonsrett for speiderne. I 1995 ble avtalen fornya, 40 år fremover.
Hytta ble restaurert på dugnad og er siden godt vedlikeholdt. De siste 10 åra har hytta gjennomgått en stor forvandling innvendig, det siste arbeidet ble gjort høst/vinter 2011/2012. Hyttetaket ble lagt nytt i 2010.
Vi leier ut hytta vår:Alle priser er inkl. strøm og uten rengjøring. Dyner og puter finnes til sengeplassene i hytta. Hytta har 8 sengeplasser + 1 transportabel. 600 kr pr. døgn. Sovesal A kan leies i tillegg da 60 kr pr. sengeplass.

Ukesleie hytta:

• Lavsesong 1. mai til 31. mai og 1.september til 30. september, 2500 kr
  • Høysesong: 1. juni til 31. august, 3500 kr
  • Bruk av speidertunet: ta kontakt
  • Utleie til andre speidergrupper 50 kr pr speider pr døgn
  • Kontaktperson for utleie: Janet Fernmar Bratland 90912627

For mer info se www.flostaspeider.no

Eller ta kontakt på e-post: post@flostaspeider.no

Gruppeleder